2015. nov 22.

Mit keres a Starbucks sellő egy dél-olasz katedrálisban?

írta: Hetedhétország Malac
Mit keres a Starbucks sellő egy dél-olasz katedrálisban?

Az otrantói katedrális sellője figyelmezteti a betévedőket, hogy óvakodjanak a kísértésektől. Egy középkori vásárló ezért soha nem menne be egy sellő kávézójába.

sello6.jpgOtranto, katedrális

Otrantót valaha nyugati civilizáció legkeletibb sarkának gondolták. A dél-olasz város kikötőjéből keresztes hadjáratokat indítottak a Közel-Keletre, korai keresztények ide tértek vissza jeruzsálemi zarándokútjaikról, és a 15. században egy időre az oszmán törökök is elfoglalták. E viharos történelem résztvevőinek mindegyike megfordulhatott Otranto katedrálisában.

sello12.jpgOtranto

Az 1088-ban épült katedrális szerkezete egyszerű, néhány ívelt ablak és vésett díszítőelemmel. De belül vadállatok, bibliai alakok és fantasztikus teremtmények fickándoznak a padlón. Egy Pantaleone nevű szerzetes és művészcsapata készítette ezeket az enigmatikus mozaikokat az 1160-as években. Ez egyike a legnagyobbaknak Európában és minden fontos bibliai és történelmi eseményt és szereplőt megörökít: az Élet fáját, a kiűzetést a Paradicsomból, Nagy Sándort, elefántokat, szfinxet, kentaurokat és sok mást. A sokszor megénekelt Arthur király Káin és Ábel mellett lovagol, munkások építenek egy összeomlás szélén álló Bábel tornyát, Diána római istennő szarvasra vadászik, és a középkori bestiárium mozaik változatán egy szfinx és egy oroszlán tépi szét egymást.

sell4.jpgKiűzetés a Paradicsomból, Otranto

Hogy hogyan kerültek ezek a képek és történetek, amelyek mind távoli kultúráktól származnak a mozaikokra, ma is rejtély. De ami a legmeglepőbb – legalábbis a  mai kávéfogyasztók számára – az egy hosszú hajú, édesen mosolygó, két farkú sellő.

sello2.jpgSellő az otrantói katedrálisban

És valóban, nagyon hasonlít a stílusos zöld hölgyre, aki szelíden néz vissza egy kávés pohárról. Bár a Starbucks kitart amellett, hogy a logójukat egy 16. századik skandináv fametszetről vették, azonban a világ leghíresebb sellője már messze a Starbucks előtt is híres volt.

sello3.jpgAz eredeti Starbucks logo

A két farkú sellő eredete nehezen bogozható ki. Számos ókori civilizációban, Nyugat-Afrikától Mezopotámiáig, a sellő a termékenység szimbóluma volt, emberi és természeti szempontból egyaránt. Az első felismerhető ábrázolás egy i. e. 800 körüli asszír templomból származik, majd később feltűnik Homérosz Odüsszeiáiában is, valamint etruszk temetkezési urnák falán. Mások szerint a sellő Sheela-Na-Gig-re utal, egy ír termékenység szimbólumra, megint mások a keleti országok női csábításával hozzák kapcsolatba. Az Ezeregyéjszaka meséi  több olyan mesét tartalmaz, amelyben sellőhöz hasonló tengeri lények szerepelnek.

A sok Bibliából, Koránból, görög mitológiából és középkori történetekből vett történetek és szimbólumok tökéletesen visszaadják az eszmék változatosságát, amelyek a kora középkorban keringtek Dél-Olaszországban.

sello7.jpgPesaro, katedrális

A különleges, két farkú, hosszú hajú sellő, amelynek leszármazottai a népszerű kávéspoharakon élnek, Itáliában először a közép-olaszországi Marche régióban található Pesaro katedrálisának mozaikpadlóján jelenik meg. Ezt a képet a bizánci korszakban, a 7. században készítették. A sellő 500 évvel később, Otranto katedrális központi alakja lett.

sello.jpgSellő a pesarói katedrálisban

Otranto-t már az i. e. 8. század óta lakják, és ennek, valamint a nyugat és a kelet közti kereskedelmi útvonal közepén betöltött stratégiai pozíciójának köszönheti, hogy része volt mind a görög, mind a római és bizánci birodalmaknak. A katedrálist már a normann uralom idején fejezték be görög és itáliai szerzetesek, korai görög, bizánci ls román stílusban. Otranto már a kezdetektől kezdve egy virágzó zsidó közösség székhelye is volt, és ezért sokak feltételezése szerint a Kabbalah a kulcs a szokatlan mozaik rejtélyéhez.

sello5.jpgAz otrantói katedrális mozaikpadlója

A két farkú sellő a mozaik abban a részében található, ahol a különféle erényeket ábrázolják: a jókat és rosszakat, különféle misztikus és történelmi figura képében. Egy unikornis, egy leopárd, egy elefánt és Sába királynő mellett a sellő valószínűleg az erre tévedő vándorok figyelmeztetésére szolgált, hogy óvakodjanak a kísértéstől, amely eltérítheti őket a helyes úttól.

sello13.jpgOtranto kikötő

Mivel Otranto nagy forgalmú kikötő volt annak idején, lehetséges, hogy megihlette az arra járó művészeket. A középkorban a két farkú sellő bejárta az egész világot. Fontos tagjává vált a középkori bestiák gyűjteményének, amelyekkel templomokat, csarnokokat és vallásos szövegeket dekoráltak. Ezek a fantasztikus figurák nőket és férfiakat szolgáltak figyelmeztetni az egyház által elítélt bűnük elkerülésére, mint a kísértés, a büszkeség és a kapzsiság.

Egy 14. században íródott francia szöveg leírja Melusine, egy gyönyörű királynő történetét, akinek az alsó fele kígyóvá változott, miközben fürdött: hamar kapcsolatba hozták a két-farkú sellővel.

sello8.jpgMelusine egy 17. századi francia metszeten

Amikor a Starbucks nyitására készült 1971-ben, az alapítók egy olyan képet kerestek, amely képviselni tudná a seattle-i kávés társaságot. Amit kerestek egy 16. századi norvég fametszeten találták meg. A „fametszetet” valószínűleg egy Melusine-t ábrázoló képről mintázták, aki a 15.-16. században nagyon népszerű volt Franciaországban és Észak-Európában.

sello11.jpgA 15. századi fametszet, ezt a sellőt használta fel a Starbucks

Az első Strabucks sellőnek meztelen mellei, kövér hasa volt köldökkel és szétálló farkai, bár a később ábrázolásokon már nem látszanak ezek a vonások. Howard Schultz, az üzletember, aki a Starbucks-ból egy nemzetközi kávébirodalmat varázsolt, „meztelen mellű és Rubens-re hajazónak” írta le. Schultz szerint a sellőnek „olyan vonzónak kell lennie, mint maga a kávé”.

sello9.jpg

Így változott a Starbucks logója

Vonzó, igen – azonban egy középkori vásárló tudná, hogy a kép igazában egy felhívás a kísértés ellen, és nem a megadásé.

A két farkú sellő ma már az egész világon látható, beleértve az Otranto katedrális mozaikpadlóját is, és nyugodtan mondhatjuk, hogy a globalizáció egyik erős jelképévé vált, amely már a Starbucks előtt is virágzott.

 

További hihetetlen élmények a www.hetedhetorszag.hu oldalon.

Szólj hozzá