2016. júl 02.

A Tour de France 10+1 legendás hegye

írta: Hetedhétország Malac
A Tour de France 10+1 legendás hegye

A Tour de France versenyeken mindig kiemelt jelentőségűek a hegyi szakaszok. Ezek főként a francia Alpokban vagy a Pireneusokban vezetnek, néhány hágó a Tournak köszönhetően lett világszerte ismert. Tekerd velünk végig a Tour de France legdurvább emelkedőit!

Az 1903-ban indult verseny az első években még az újdonság erejével hatott versenyzőkre és nézőkre egyaránt. De hamar kiderült, hogy egy egyszerű bicikliversenynél több kell a közönségnek, ezért 1905-ben a verseny főnöke, Henri Desgrange úgy döntött, hogy hegyeket is beiktat az útvonalba, ezzel is megnehezítve a versenyzők dolgát. A Tour első, „valamire való” emelkedője az 1247 méter magas Ballon d’Alsace volt a Vogézekben. 1906-ban tovább fokozva az izgalmakat már több hegyre küldték fel a versenyzőket, de az igazán magas hegyeket még elkerülte a mezőny. Végül 1910-ben Desgrange úgy döntött, hogy kevés a Ballon d’Alsace és irány a Pireneusok. Terve az volt, hogy a magashegyi szakaszok miatt annyira látványos lesz a verseny, hogy így még többet tud majd a L’Auto magazinból eladni. Egy évre rá már az Alpok csúcsait is meghódították a résztvevők.

1. Alpe d’Huez (Alpok)

alpduez.jpg

Az Alpe d’Huez a Tour de France talán leglegendásabb hegye: a 13,9 km-es úton 21 hajtűkanyar vezet fel átlagosan 8,2%-os emelkedőn 1803 méter magasba. A szintkülönbség a legdurvább szakaszon akár a 14%-ot is elérheti. Elsőként, 1952-ben Fausto Coppi hódította meg a csúcsot, a 100. évfordulón pedig az AG2R-es Christophe Riblon. A hajtűkanyarokban az összes győztes neve olvasható, miután minden alkalommal az elsőként felérő versenyző "kap egy kanyart", ahová kitáblázzák a nevét. A leggyorsabb mászás Marco Pantani nevéhez fűződik az 1997-es Tour de France-on.

alpduez1.jpg

Az Alpe d’Huez-re mindig több százezer ember látogat ki, fantasztikus, semmivel össze nem hasonlítható hangulatot teremtve.

_g_demouveaux.jpg

2. Mont Ventoux (Alpok)

tour2.jpg

A Provence-ban, Carpentras közelében található Mont Ventoux (1912 m) egy kietlen, kopár, barátságtalan hegyi táj. A júliusi hőségben az itt fújó viharos misztrál szelek nehezítik a hegyre való feljutást. A 21,5 km hosszú út átlagos emelkedése 7,2%. A 19 századi erődirtás teljesen lecsupaszította, emiatt gyakran "kopasz hegynek", vagy "provence-i Szaharának" nevezik. Történelmi kötődése is van: a világ első turistájának, Petrarcának a Mont Ventoux volt a célpontja. A minden alkalommal látványos versenyt nyújtó emelkedőhöz sajnos haláleset is tartozik: Tom Simpson 1967. július 13-án elhunyt versenyzőnek emlékműve is van az út mentén. Idén is benne van a programban, a Bastille-napon, július 14-én teker fel a hegyre a mezőny.

3. Col du Tourmalet (Pireneusok)

tour5.jpg

 A Pic du Midi lábánál, Tarbes és a spanyol határ között húzódik a 2115 m magas Col du Tourmalet, ami a Tour de France legtöbbet megmászott hegye. Ennek ellenére a 79 alkalomból mindössze 2-szer volt befutó: 1974-ben (Jean-Pierre Danguillaume) és 2010-ben (Andy Schleck). A 18,8 km hosszú út átlagos emelkedése 7,4%. Idén július 9-én jár erre a mezőny.

4. Col de la Croix de Fer (Alpok)

tour18.jpg

A Col de la Croix de Fer (2067 m) emelkedése átlagosan 8-10%-os, a végén hosszú lejtmenet várja a mezőnyt. Az Grenoble közeli hegyi utat látványos vízesések dobják fel.

5. Col du Galibier (Alpok)

tour19.jpg

A Col du Galibier már 1911-ben szerepelt a versenyben, sokszor a legmagasabb pontja a Tour de France-nak. A Col du Galibier (2645 m) hágó a Francia Dauphiné-Alpokban, nem messze Grenoble városától található. A hágó Saint-Michel-de-Maurienne-t és Briançont köti össze egymással, a Télégraphe és a Lautaret hágón keresztül.1976 előtt csak egy alagúton lehetett átkelni a csúcs alatt 2556 méter magasan. Az alagút 1976-2002 között zárva volt felújítás miatt, ekkor készült el az út a hegycsúcson keresztül. Az újra megnyitott alagút egy egynyomú forgalomirányító lámpával ellátott útvonal, mely 2400 méteres magasságával a legmagasabbak közé tartozik Európában. Az eredeti hajrá 2556 méter magasan volt, de az alagút 1976-os bezárását követően magasabbra, 2645 méter magasra került.

tour24.jpg

A Galibier alagút déli bejáratánál, az egyik kanyarban látható a Henri Desgrange emlékmű. Az emlékművet1949. július 19-én, a Tour ideje alatt avatták fel. Amikor a Tour mezőnye a Galibier hágón halad át, minden alkalommal megkoszorúzzák az emlékművet. Alapították a Henri Desgrange különdíjat is, melyet az kap, aki először halad át a Galibier hágón. 

6. Col de la Bonnette (Alpok)

tou7.jpg

A Col de la Bonnette, a maga 2802 méterével a legmagasabban fekvő út Európában, már az ókorban is út vezetett erre, hogy összekösse az Alpokat a Mediterráneummal. A Col de la Bonette közel 2 órás autóútra található Nizzától, a Mercantour National Parkban, közel az olasz határhoz. A Tour de France már négy alkalommal is keresztül ment itt, utoljára 2008-ban.

tour20.jpg

Bár a Col de la Bonette "csak" 2,715 m tengerszint feletti magasságban van, de egy út folytatódik tovább a 2802 m magas hágóra, így ez a legmagasabb pont, amelyet a Tour de France valaha is elért.

7. Col d'Aubisque (Pireneusok)

tour21.jpg

A hágó a Pireneusokban fekszik Pau közelében. Többször szerepelt már a Tour útvonalában, első alkalommal 1910-ben. Ekkor a helyi útfelelős Desgrange kérésére csak ennyit felelt: "Felvinni a versenyzőket az Aubisque-ra? Maguk teljesen őrültek ott, Párizsban." 

Az emelkedő legijesztőbb pillanata 1951-ben jött el: Win van Est, a Tour első holland sárga trikósa a lejtmenetben kicsúszott, amelyet egy 70 méteres zuhanás követett. Szerencsére megúszta pár horzsolással, a csapat egy kötéllel húzta őt vissza, amelyet 40 gumiabronccsal egészítettek ki, mert túl rövid volt. Később egy holland újságban megjelent egy hirdetés vele: "a szívem megállt, de nem a Pontiac órám!" Azóta már építettek oda egy védőkorlátot.

tour22.JPG

8. Col de la Madeleine (Alpok)

tour9.JPG

A hatalmas Col de la Madeleine-re egy rendkívül hosszú út vezet, amely még a profiknak is nehézséget okoz. De megéri a fáradságot, mert lenyűgöző kilátás nyílik a Mont Blanc-ra és a Lauzière hegységre.

9. Col de l'Iseran (Alpok)

tour13.jpg

Col de L'Iseran 2770 méterével Európa legmagasabb alpesi hágója, az Alpok legmagasabb aszfaltozott hegyi útja. Már hétszer szerepelt a Tour de France programjában, legutóbb 2007-ben.

tour12.jpg

A hegyet két úton is be lehet venni, az egyik, Bourg-Saint- Maurice felől, egy 48 km-es út, áthalad Val d'Isere sípályáin. A másik egy rövidebb és meredekebb emelkedés Bonneval-sur-Arc felől.

A hegy magasságát sokáig nem tudták megállapítani. 1811-ben Courtaboeuf ezredes megmászta a hegyet, és úgy 4045 métert mért - a tévedésre csak 100 évvel később jöttek rá. De nem csak emiatt hívják rejtélyek hegyének: 1745 és és 1871 között öt gyilkosságra is sor került a hegy oldalán fekvő kis faluban, Bonneval-sur-Arc-ban, amelyeknek elkövetőit sosem sikerült elkapni.

A legenda szerint 10. században Bonneval-sur-Arc helyén Faudan állt, amely alapítójáról kapta a nevét. Lakosai messzi földről ismertek voltak beképzeltségükről és gazdaságukról, amelyet a vasbányáknak köszönhettek. Állítólag minden vasárnap egy labdajátékot játszottak, amelyhez a labdát tömör aranyból készítették. Ez arra késztette a piemonti Novalaise apátság apátját, hogy egy szerzetest küldjön Faudan-ba, hogy visszatérítse őket az igaz hitre. A helyiek nem elég, hogy csúfot űztek a szent emberből, de meg is ölték, vízbe fojtották a közeli folyóba. Egy évvel később egy öregember érkezett Faudan-ba. Éjjel, legyengülve a hidegtől és az éhségtől minden ajtón bekopogott, de nem nyert választ sehol. Csak egy fiatal lány, Maguerite bocsátotta be, és megetette, szállást adott neki. Miután evett, elköszönt Marguerite-től, és figyelmeztette őt: még az éj folyamán hallani fog egy nagy zajt, de ne ijedjen meg, hanem imádkozzon a többi lakosért. Pár órával később a lány hirtelen felriadt: a hegy mozgott. Nappal látta, hogy Faudan eltűnt a lakóival együtt, egy nagy kőomlás temette őket maga alá. Csak az ő háza maradt épségben.

10. Col d’Izoard (Alpok)

tour10.jpg

A Hautes-Alpes területén található Col d’Izoard hágó 2360 méter magasban van, a Tour de France legelső emelkedőinek az egyike. Nem ez a legnehezebben teljesíthető hegyi szakasz, de a zord környezete miatt kihívásokkal teli. A sziklás sokszor kopár környezetben való hosszú tekerés egy olyan, mintha a civilizációtól távol pedálozna a versenyző. A déli oldala néhány helyen eléri 11 százalékot is.

tour23.JPG

A tetején áll egy emlékmű és múzeum Louis Bobet-nak és Fausto Coppi-nak szentelve, akik az emelkedőn legendás harcokat vívtak.

+1 Montvernier (Alpok)

tour15.jpg

A Tour de France történelmének első befutója Saint-Jean-de-Maurienne-ben 2015-ben volt, annak ellenére, hogy minden idők egyik leglátványosabb emelkedője. Ekkor az AG2R-es Romain Bardet nyert, így nem csak a hegy, de saját első győzelmét is elérte.

Montvernier hajtűkanyarjai mégis ikonikusak, hiszen ez mindenidők legnagyobb magasságnövekedése ilyen rövid táv alatt: 3,3 kilométeren 18 hajtűkanyar! A tetején egy kápolna, a Chapelle Notre-Dame-de-la-Balme várja a felérkezőket.

Képek: mediatheque.alpedhuez, wikipedia

Szólj hozzá

Franciaország Tour de France